پیش از پاسخ به این سوال باید بدانید که:
✍بیماری MS به دو نوع کلی حمله ای یا پیشرونده تقسیم می شود:

نوع پیشرونده علایم بیماری به مرور زمان بیشتر و شدیدتر می شود و بیمار هیچگاه کاملا سالم و بی علامت به نظر نمی آید.
اما در نوع حمله ای که شایعترین نوع است وحدود 85 درصد موارد را تشکیل می دهد، در فواصل بین حملات بیمار هیچ علامتی ندارد یا علایم مختصر مانند خستگی و گزگز گهگاه دارد،
فاصله این حملات از یک ماه تا چندین سال متفاوت است و قابل پیش بینی دقیق نیست،حتی در برخی بیماران ممکنست فاصله دو حمله 20 سال باشد.
در دوره های بدون علامت بودن بیمار، ممکنست MRI مغز، پلاکهای التهابی فعال و جدید داشته باشد یا نداشته باشد.

این مقدمه طولانی برای این است که بدانیم تا این لحظه مورد ثابت شده ای از درمان قطعی (Cure) بیماری MS، در هیچ جای دنیا و با هیچ روش درمانی گزارش نشده است.
ماهیت حمله ای و عود و بهبود بیماری MS این مجال را به فرصت طلبان مدعی درمانگری می دهد که دوره های بدون علامت بیماری را به حساب درمان های خود بگذارند و ادعای درمان قطعی این بیماری را داشته باشند. در حالی که اگر در همین دوره ها تصویربرداری مجدد (MRI) از مغز بیمار انجام شود ممکنست همچنان پلاکهای موید بیماری مشاهده شوند و حتی اگر بندرت این ضایعات دیده نشوند امکان پیدایش آنها در آینده وجود دارد و هیچ اطمینانی برای عدم ایجاد حمله جدید در آینده نمیتوان به بیمار داد.
با توجه به این واقعیات، جامعه دانشگاهی پزشکی ایرانی در حال حاضر ادعایی برای درمان قطعی(Cure) بیماری MS, ندارد و فقط با کمک درمانهای غذایی و دارویی طب سنتی ایرانی در بهبود علایم (Treatment) و بالا بردن کیفیت زندگی این بیماران تلاش نموده و به موفقیتهای چشمگیری در درمان علایمی مانند خستگی بیماران، افسردگی و کسالت و نیز کاهش میل جنسی آنان، گزگز و بیحسی اندامها، مشکلات ادراری و یبوست و ... نیز دست یافته است.
به بیماران توصیه می کنیم که از مراجعه به مدعیان ناآگاه یا سودجوی درمان این بیماری خودداری کنند تا  در زمینه درمانهای غیر معتبر و گاهی خطرناک، علاوه بر اتلاف وقت و بودجه خود، دچار عوارضی مانند حمله مجدد یا پیشرفت بیماری خود نشوند.


(دکتر مریم عباسی- متخصص نورولوژی از دانشگاه علوم پزشکی مشهد - رزیدنت طب سنتی ایران دانشگاه علوم پزشکی تهران)