باتوجه به اینکه در دوران جوانی انسان دارای حداکثر توان و انرژی جسمی و روحی می باشد، گاهی افراد با تکیه براین نیرو و قوای بدنی، دست به امور خلاف سلامت جسم و روح خود می زنند. این امور گرچه ممکن است در جوانی به دلیل قدرت و قوت بالای روحی و بدنی، اثر سوء خود را نشان ندهند؛ اما با مداومت بر آنها و تبدیل شدن آنها به عادات غلط،فرد مستعد بیماریها و مشکلات متعدد در آینده خواهدشد.

چند نکته که می تواند به حفظ سلامتی شما در دوران جوانی کمک کند:
1- بر اساس دیدگاه مکتب پزشکی ایرانی، مزاج اصلی این سن  گرم وخشک است بنابراین باید از زیاده روی در اغذیه و تدابیری که گرمی و خشکی بدن را افزایش می دهند پرهیز کرد مثلا ورزش و فعالیت سنگین، نشستن زیاد در آفتاب، خوردن غذاهای با طبع گرم(مثل سیر و پیاز) و گرسنگی طولانی مدت. همچنین بد نیست بدانید برخی حالات روحی نظیر عصبانیت گرمی و خشکی را افزایش می دهد.
2- شنا یکی از مناسب ترین ورزش ها در دوران جوانی است. برای جوانان، سونای تر(بخار) بهتر از سونای خشک است.
3- در فصول گرم با آب نیم گرم و معتدل استحمام کنید.
4- نوشیدنیهای سرد به اندازه تمایل و نیاز(و نه بیشتر) مصرف کنید.
5- از میوه ها مصرف انار، به، سیب، آلو و هندوانه (هرکدام در فصل خود) توصیه می شود. 

ذکر این نکته ضروریست که اولا تدابیر سلامت جوانان بسیار بیشتر از اینها است که به امید خدا در آینده به تدریج در همین کانال به بیان آنها خواهیم پرداخت. ثانیا از آنجا که پزشکی ایرانی بر پایه نگاه مزاجی تصمیم می گیرد ممکن است در یک فرد خاص بنابر نظر و تشخیص پزشک متخصص، اهمیت یک تدبیر خاص کمتر یا بیشتر باشد.


(دکتر مجتبی طاهری - رزیدنت طب سنتی ایران دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی)