همچنان که در مطلب گذشته [پوستم چرا خوش رنگ نیست؟!] ذکر شد آنچه که باعث شود خون با کیفیت بهتری تولید شود، و همچنین هر عاملی که باعث میل کردن خون متعادل به به سمت پوست گردد، باعث بهبود رنگ و قوام پوست می گردد.

طبیعی است از مهمترین اصول در سلامت و زیبایی پوست، داشتن دستگاه گوارش سالم است. لذا اگر گوارشی ناسالم دارید، به جای هزینه کردن برای خریدن لوازم آرایش (که دارای عوارض بلندمدت می باشند)، سعی کنید با رعایت اصول غذا خوردن و نوشیدن، و پرهیز از "پرخوری" و "درهم خوری" (خوردن غذاهای مختلف در یک وعده غذایی) و "بر هم خوری" (خوردن در هنگام پری معده و عدم رعایت فاصله زمانی مناسب بین وعده های غذایی)، دستگاه گوارش را برای ترمیم شدن یاری نمایید.

از جمله فعالیت هایی که خون را به پوست متمایل می سازند و در خوش رنگی و طراوت پوست تاثیر مثبت دارند، می توان به موارد زیر اشاره کرد:
 👈ورزش های هوازی متعادل
👈کارهای لذت بخش ‏و نشاط آور و شادی بخش
👈مشاهده وقایع و مناظر شگفت آور و شوق انگیز
👈گوش دادن به نغمه های شادی آور.
👈استحمام معتدل پس از غذا البته بعد از سبک شدن معده و سپری شدن حداقل 2-3 ساعت از خوردن غذا

⁉️چه خوراکی های بخوریم؟!
از منظر مکتب پزشکی ایرانی، مداومت به خوردن خوراکی های زیر برای حفظ سلامت پوست مفید است:
🔷 سوپ سبزیجات حاوی گوشت مرغ فربه(چاق) یا گوشت بره فربه یک ساله (که در برخی مناطق کشورمان به نام تغلی می شناسند) یا بزغاله که همراه با پیاز،گشنیز، نعناع و اسفناج پخته باشند. (به عنوان ادویه می توانید علاوه بر نمک و فلفل از اندکی سیر، دارچین، زعفران یا زنجبیل استفاده کنید. این سوپ باید کم ترشی باشد)
🔷شیر گاو
🔷زرده تخم مرغ  عسلی(نیم برشت)
🔷نان سفید گندم و جو
🔷انگور
🔷خربزه شیرین
🔷انجیر تازه
🔷سیب
🔷انار شیرین
🔷زردآلوى شیرین
🔷مغز بادام و گردوی تر
🔷شربت سیب و به

✔️ همچنین بوییدن عطرها و گیاهان خوشبوی تازه نیز در طراوت پوست موثر است.


(دکتر محمدعلی زارعیان - رزیدنت طب سنتی ایران دانشگاه علوم پزشکی تهران)

مطالب بیشتر در: https://telegram.me/persianmedicine