ورزش در مکتب طب سنتی ایران، یکی از شش اصل ضروری زندگی (که در پزشکی ایرانی با نام سته ضروریه شناخته می شوند) است. حکیم بوعلی سینا آن را مهمترین اصل از بین این شش اصل می داند. این توصیه در حالی است که در زندگی مردم هزار و اندی سال پیش، بنابر ضرورتهای شغلی و زندگی و برعکس زندگی امروزه، فعالیت جسمی زیادی وجود داشته و بعلت رژیم غذایی سالم، مناسب و طبیعی تر، مواد زاید در بدن افراد نیز کمتر بوده است، با این حال تاکید بسیار بر ورزش و مقدم دانستن آن بر اصول دیگر حفظ سلامتی حتی تغذیه،  نشان دهنده پیشرو و مترقی بودن طب سنتی ایران می باشد..
🏊🏄🏊🏄🏊🏄
دلیل اهمیت ورزش، دفع مواد زائدی از بدن است که از راههای دفعی دیگر مانند ادرار و مدفوع قابل دفع نیست و تجمع آنها در بدن کم کم منجر به بیماریهای گوناگون می شود. ورزش در طب سنتی به دو نوع ورزش عام کل بدن و ورزش اختصاصی هر عضو تقسیم میشود.
🏀⚾️🏈⚽️🏉🏐🎾🎱
اغلب مردم با ورزش های عام آشنا هستند اما در مورد ورزش های اختصاصی هر عضو اطلاعات کمی دارند. جالب است بدانید که یکی از ورزشهای اختصاصی مغز و سر، خواندن با صدای نسبتا بلند معرفی شده است. خواندن به نیت دفع مواد زائد سر وسینه و دستگاه صوتی، باید از صدای آهسته شروع شود و کم کم به صدای بلند و اوج برسد و البته با صدای بسیار بلند نباشد که موجب اذیت خود و دیگران نگردد.  البته توجه کنید که افراط در این کار هم مانند هر درمان دیگر ممکن است مضر باشد و موجب ضعف سیستم مغز و اعصاب گردد.

🗓بنابراین به کسانی که دچار بیماریهای مزمن ناحیه سر و سینوس ها(به جز بیماری های حنجره و تارهای صوتی) هستند پیشنهاد می شود که خواندن (مانند آواز خواندن) را جزو برنامه روزانه خود قرار دهند، به جای آواز می توان از هر صوت و لحن دلنشین با معانی و مفاهیم زیبا که مطابق با فطرت درونی انسان نیز باشد استفاده کرد تا باعث دور شدن اضطراب و ایجاد آرامش برای بیمار نیز بشود.

اقتباس از خلاصه الحکمه جلد 2 ص 859

📝دکتر مریم عباسی- متخصص نورولوژی از دانشگاه علوم پزشکی مشهد - رزیدنت طب سنتی ایران دانشگاه علوم پزشکی تهران📝

مطالب بیشتر در: https://telegram.me/persianmedicine