روزهای سرد پاییز و زمستان اوج درگیری افراد با بیماریهای تنفسی میکروبی است. ولی همین روزهای سرد با خود خوراکی هایی به همراه می آورند که اگر آنها را دریابیم می توانیم با عوارض کمتری از این فصول سرد عبور کنیم. یکی از خوراکی های مفید فصول سرد سال شلغم است که به دلیل خواص مختلفش از جمله خاصیت ضدمیکروبی به خوبی بدن را در مقابل بیماریهای تنفسی مقاوم می کند و همچنین در درمان بیماریهای تنفسی موثر است.

شلغم داراى فسفر، کلسیم، آهن، ید، گوگرد و ویتامین هاى «آ»، «ب» و «ث» بوده و به این جهت براى تقویت عمومى بدن مفید است.
ساده ترین و معمول ترین راه برای استفاده از شلغم، آب پز کردن آن با آب کم و خوردن آن با نمک یا آویشن یا هر دو (بسته به ذائقه و نیز بیماریهایی مثل فشارخون) می باشد. البته بعضی شلغم را داخل غذاهای آبکی و خورشها نیز می اندازند و بعد از پخته شدن خارج کرده و آن را مصرف می کنند که در این روش آب شلغم نیز که خواص مفیدی دارد همراه با خورش مصرف می گردد.

👈اگر شلغم را خوب بشویید و خرد کنید و صد گرم آن را در آب بجوشانید، نوشابه اى به دست مى آید که علاوه بر اینکه براى بیماریهای تنفسی فوق العاده مفید است؛ خلط را به سهولت از سینه دفع کرده و سرفه را تسکین می دهد و همچنین براى معالجه سرماخوردگى بسیار مفید واقع مى شود.

👈همچنین می توانید شلغم را رنده کرده، آب آن را گرفته و صاف کنید و هم وزن آن شکر افزوده و روی حرارت ملایم قرار دهید تا به قوام آید.
به این ترتیب 🔹شربت شلغم 🔹به دست مى آید.
در هنگام سرماخوردگى، زکام و گلودرد، و ورم لوزه ها و درد سینه، روزى چند قاشق سوپ خورى از آن را براى معالجه میل کنید.

👈اگر از نفخ و سوء هضم رنج می برید می توانید شلغم را با آویشن مصرف کنید تا علاوه بر رفع نفخ ناشی از شلغم، از اثرات ضدمیکروبی آویشن نیز سود ببرید.


📝دکتر محمدعلی زارعیان - رزیدنت طب سنتی ایران دانشگاه علوم پزشکی تهران📝

مطالب بیشتر در: https://telegram.me/persianmedicine