🖋وقتی در مطب هستیم مدام با این دست نگرانی های خانواده مواجهیم.وقتی کودک تبدار و رنجور است،چگونه او را تقویت کنیم؟
مقوله غذا در مکتب پزشکی ایرانی بسیار متنوع و پیچیده است.بایدبدانیم که تغذیه افراد در زمانها و حالتهای مختلف باید متفاوت باشد. اگرچه برای همه بیماری ها نمی توان یک نسخه واحد نوشت ولی باید به نکاتی توجه داشت:

🙇وقتی کودک تبدار است نباید در غذا دادن به او چه از نظر مقدار و چه از نظر کیفیت زیاده روی کرد. به عبارتی باید به بدن فرصت داد تا با عوامل میکروبی مبارزه کند و در این حالت اگر معده هم پر و سنگین باشد انرژی مضاعفی جهت هضم غذا از بدن فرد می گیرد. پس چه کنیم؟

× در بیماری های حاد و ناگهانی مثل تب،سرماخوردگی،اسهال...باید قوت و نیروی کودک را لحاظ کنید.
× بهتر است در زمان تب از دادن شیر و لبنیات به فرزندتان خودداری کنید (سن زیر دو سال و شیر مادر استثنا است)
× مصرف میوه در حد خوردن سیب شیرین بدون پوست،آن هم در صورت تحمل کودک کافی است. لازم است از دادن آب میوه های صنعتی جداً خودداری شود.
× در یکی دو روز اوج بیماری بهتر است غذای گوشتی مصرف نشود چراکه هضم گوشتها طبق قاعده بالا در این موقعیت بر بدن سخت تر است.
×اشتهای بیمار راهنمای خوبی است. بهترین راه، پختن یک سوپ ساده و پیاله پیاله دادن آن به کودک است اگر زود سیر می شود نگران نباشید ۲-۳ ساعت بعد دوباره پیاله ای دیگر به او بدهید.
📜دستور پخت این سوپ: پیاز ریز خرد شده با هویج رنده و سه قاشق غذاخوری جو پوست کنده که خوب بپزد و در انتها کمی جعفری خرد شده اضافه کنید اگر علایم آبریزش بینی و سردرد وجود دارد می توانید برای سبزی سوپ از حدود ۱۰۰ گرم گشنیز ساطوری شده استفاده کنید در زمان سرو سوپ یک قاشق غذاخوری روغن زیتون اضافه کنید و اگر نیاز به طعم دهنده بود کمی نمک ،آب نارنج یا آبلیموی تازه بچکانید
💥توجه داشته باشید تب بالا و هر تب یا علامت حادی که بیش از ۲۴ ساعت پایدار باقی بماند نیازمند مراجعه به پزشک و پیگیری بیشتر است.


📝دکتر لاله عویدزاده - رزیدنت طب سنتی ایران دانشگاه علوم پزشکی تهران📝

مطالب بیشتر در:       https://telegram.me/persianmedicine