ادامه مطلب قبل در مورد تقویت کودک بیمار👆

بعد از گذشت فاز حاد بیماری می توانیم غذاهای مقوی را به آرامی اضافه کنیم.
مثالهای زیر می تواند کمک کننده باشد:
🍗درست کردن عصاره گوشت (یک شیوه پخت عصاره گوشت این است که حدود ۱۵۰ گرم گوشت گوسفندی ترجیحا با استخوان در یک ظرف شیشه ای در بسته بگذارید و داخل یک دیگ پر از آب بر روی حرارت قراردهید تا طی چندین ساعت پخته شود به طوری که عصاره گوشت خارج شود. این عصاره را می توان به تنهایی یا در پخت غذاهای دیگر استفاده کرد.)

🍳تخم مرغ عسلی( وقتی آب جوش آمد   تخم مرغ ۵-۶دقیقه در آب بجوشد و سپس با کمی نمک خورده شود.)

🍵نخوداب (کمی نخود را که از شب قبل خیسانده اید و چند بار آب آن را عوض کردید با مقدار مناسب آب و یک تکه چوب دارچین و کمی نمک و فلفل خوب پخته به اندازه تحمل، بیمار آب آن را بنوشد.اضافه کردن یک قاشق غذاخوری برنج می تواند در گرفتن نفخ نخود کمک کننده باشد. البته می توان تکه ای گوشت ماهیچه نیز به این ترکیب اضافه کرد. )

🍢کباب کردن انواع گوشتهای زودهضم مثل گوشت بره،بلدرچین و مرغ در مراحل بعدی  موجب تقویت قوا و جسم می شود.

🍚 شیربادام(۱۰ تا ۱۵ عدد بادام درختی را کمی در آب خیسانده پوست آن را بگیرید و با یک لیوان آب و یک قاشق غذاخوری عسل یا شکر در مخلوط کن بریزید به ترکیب بدست آمده شیربادام گفته می شود. در این ترکیب از شیر استفاده نمی شود. )

💊 در این فصل سال استفاده از شلغم و کدو حلوایی در دستور غذاها می توانند به عنوان آنتی اکسیدان قوی سیستم ایمنی را تقویت کنند.
🎃کدو حلوایی را می توان به صورت پوره ،حلوا یا ته چین مرغ و گوشت ویا در خورشت استفاده کرد.برای پختن کدو حلوایی پوست آن را کنده و برشهای نازک بزنید سپس با مقادیر کمی آب بپزید. یک ترکیب خوب کدو حلوایی با چند آلو و چند تکه مرغ و رب گوجه درخورشت است.حلوای کدو حلوایی را هم با کمی شکر و دارچین می توان درست کرد.


📝دکتر لاله عویدزاده - رزیدنت طب سنتی ایران دانشگاه علوم پزشکی تهران📝

مطالب بیشتر در:       https://telegram.me/persianmedicine