🌟برنج دارای لزوجت یا خاصیت چسبندگی است که در افراد کم تحرک یا برخی مزاج ها یا بیماری ها (مثلا کسانی که مبتلا به سوءمزاج سرد معده می باشند) نباید به مقدار زیاد مصرف شود. به همین علت به این افراد توصیه می شود که علاوه بر مصرف کمتر برنج، از روش طبخ برنج آبکش استفاده کنند.
 از طرف دیگر، برنج کته (دم پخت)، نضج (پخت) بهتری دارد؛ همچنین از دیدگاه پزشکی ایرانی، آب پخته برنج دارای مزاج گرم، ولی خود جرم برنج، سرد است...  با توجه به اینکه امروزه اکثر افراد به دلایل متعدد دچار مشکلات و سوءمزاج های گوارشی هستند، استفاده صحیح از برنج به عنوان غذای غالب بسیار از خانواده ها، اهمیت پیدا می کند.
دکتر مهرداد کریمی، استاد دانشکده طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی تهران بهترین روش برای طبخ یک برنج خوش پخت با لزوجت کمتر را اینچنین توصیف می کند:
🌟برنج ایرانی به خوبی با آب شسته شود و چند ساعتی در آب نمک خیسانده شود... هر از گاهی هم در همان آب با دست چلانده شود تا لزوجتش خارج شود.
(🔦می توان برای افزایش خاصیت و ویتامینهای برنج، مقداری سبوس برنج را همراه با برنج در این آب خیساند تا مواد مفید به ویژه ویتامینهای گروه B موجود در سبوس برنج وارد آب برنج و خود برنج شود و سپس هنگام پخت، آب و سبوس برنج را دور ریخت و برنج را استفاده کرد)
🌟سپس برنج همراه با مقداری آب، بدون روغن روی حرارت گذاشته شود و بعد از به جوش آمدن و کف کردن، آب لزج (چسبناک) و کف آلود روی برنج خالی شود و سپس مجددا روی برنج آبجوش و روغن و کمی نمک ریخته شود و بعد از اتمام آب، مثل برنج کته دم شود.

📝دکتر فاطمه مرادی- رزیدنت طب سنتی ایران دانشگاه علوم پزشکی تهران📝

مطالب بیشتر در:       https://telegram.me/persianmedicine