🔷از دستورات مورد تاکید روایات معصومین(ع)، دستورات طبی موجود در منابع پزشکی ایرانی و همچنین مقالات و کتب پزشکی طب جدید، خوب جویدن غذاست. خوب جویدن غذا تاثیرات شگرفی بر هضم غذا دارد و کم گذاشتن در این کار باعث بروز سوء هضم و به دنبال آن اختلال در کارکرد کبد و سایر ارگانها می گردد.
👈جویدن علاوه بر اینکه سطح مقطع تماس غذا با آنزیمهای گوارشی را افزایش می دهد باعث می شود تا بزاق به خوبی با توده غذایی واردشده به دهان آغشته گردد و تاثیرات شگرفی از این اتفاق حاصل شود.

🔷بزاق یک ترکیب استثنایی است که 99 درصد آن را آب تشکیل می دهد، ولی با این حال یک درصد باقیمانده آن حاوی موادی بسیار باارزش است. طبیعتا با خوب جویدن، به واسطه افزایش میزان ترکیب بزاق با غذا، احساس عطش بعد از غذا بسیار کاهش می یابد و عوارض پرنوشی حین یا بعد از غذا از جمله سوء هضم بر بدن تحمیل نخواهد شد.
👈علاوه بر این موسین موجود در بزاق با اتصال به مولکولهای آبی که قطعات غذا را می پوشانند باعث نگه داشتن آنها در کنار یکدیگر شده و لقمه را تبدیل به یک توده نرم و یکنواخت می کند و از افتادن غذا در گلو و ایجاد خراش در مری پیشگیری می کند.


🔵اتفاق دیگری که با خوب جویدن و بالتبع آغشته شدن میزان بیشتری از بزاق با غذا رخ می دهد این است که مزه غذاها بهتر حس شده و لذت بیشتری از خوردن عاید فرد می گردد. علاوه بر افزایش لذت از غذا، خوب جویدن باعث می شود احساس سیری زودتر برای شما بروز کند و بهتر بتوانید وزن خود را کنترل کنید.

👈ترکیب شدن غذا با بزاق و افزایش میزان بزاق در دهان باعث می شود غذاها آسیب کمتری به دندانها و لثه ها برسانند چرا که ترکیبات بزاق نقشی بسیار اساسی در سلامت دهان و دندان دارند.

🎯توجه کنید! یکی از نکاتی که در مورد لقمه های غذا تاکید شده کوچک بودن آن است؛
جالب این که مطالعات نشان داده که کوچک بودن لقمه باعث افزایش میزان جویدن آن می گردد؛ از جمله مطالعه ای در سال 2014 در ژاپن، توسط محققین دانشگاه توکوشیما،که در مجله Appetite (سال 2014) به چاپ رسید.
پس لطفا قبل از بلعیدن، غذا را خوب بجوید و موقع غذا خوردن به جای پیش انداختن کارهای عقب مانده طول روز، تمرکزتان را به غذا خوردن معطوف کنید و لقمه هایتان را کوچک انتخاب کنید.


📝دکتر محمدعلی زارعیان - رزیدنت طب سنتی ایران دانشگاه علوم پزشکی تهران📝

مطالب بیشتر در:       https://telegram.me/persianmedicine