انجمن علمى طب سنتى ایران، به دنبال انحلال معاونت طب سنتی وزارت بهداشت بیانیه ای صادر کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، انجمن علمى طب سنتى ایران، به دنبال انحلال معاونت طب سنتی بیانیه ای صادر کرد.


در این بیاینه که با عنوان «رویکرد وزارت بهداشت در برخورد با معضلات طب سنتى: فرصت ها و چالش ها» منتشر شده با اشاره به قول مساعد وزیر بهداشت در جهت رفع موانع گسترش خدمات طب سنتی در کشور آمده است: انجمن علمی طب سنتی، ضمن اعتماد به وزیر محترم و تشکر از رویکرد اصولی ایشان، مجدانه میزان تحقق این موارد را مورد پایش و پیگیرى قرار داده و منتظر "اقدام و عمل" در این سیاست مهم ملی مبتنی بر اقتصاد مقاومتی هستیم.


متن کامل این بیانیه به شرح زیر است:


سرزمین ایران، قرن ها صادرکننده علم، طبیب و دارو به دنیا بوده است. با این حال حدود صد سال به دلایل غیرعلمی، با این مکتب طبی مبارزه شد. در سه دهه گذشته، به دنبال فراگیر شدن توجه جهانی به مکاتب طب سنتی، سازمان جهانی بهداشت استراتژی های متعددی در راستای گسترش آن منتشر کرد و همه کشورها را ملزم به پرداختن به آن نمود. در ایران نیز این توجه از دو دهه قبل مجددا آغاز شد. با وجود توجه کلامی سیاست گذاران کشور در این مورد، اقدام عملی متناسب و شایسته در این راستا صورت نگرفت. لذا زمینه برای گروهی از فعالان در نهادهای غیرآکادمیک، فراهم شد تا به تبلیغ و ترویج آن بپردازند که این ترویج بعضا آمیخته با اغلاط و در تضاد با آموزه های طب سنتی ایران یا علوم نوین نیز بود. به دنبال تحریم های ظالمانه ایران، یافتن راه حلی کمک کننده در جهت کاستن از ابزار فشار بر سلامت مردم، سیاستگذاران را به این سمت سوق داد که ترویج طب سنتی را در سیاست های کلان کشور، وارد نمایند. ترویج طب سنتی و گیاهان دارویی از سیاست های اولویت دار کشور در سند چشم انداز ۲۰ ساله کشور و نیز نقشه جامع علمی کشور قرار گرفت. اولین دانشکده طب سنتی به همت رییس محترم وقت دانشگاه علوم پزشکی تهران در سال ۱۳۸۶ شروع به کار نمود و پس از آزمون ورودی کتبی و شفاهی، تعدادی از پزشکان عمومی علاقمند، برای طی دوره ۴ ساله تخصصی طب سنتی شروع به تحصیل نمودند. همچنین سند ملی گیاهان دارویی و طب سنتی، به استناد قسمت الف بند ۱-۵ فصل پنجم نقشه جامع علمی کشور، در سال ۱۳۹۲ در شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شد. در نهایت، سیاست های کلی نظام سلامت ابلاغی مقام معظم رهبری در راستای گسترش طب سنتی که عصاره و خلاصه تمام این برنامه ها بوده است، حجت را بر همگان تمام کرد.


با این حال به رغم علاقه شخصی وزرای محترم بهداشت در چند سال اخیر، چگونگی گسترش این مکتب طبی مورد افراط و تفریط قرار گرفته است. راه اندازی بدون مجوز و ضابطه مند رشته های مرتبط با طب سنتی، خارج از مجاری قانونی علمی کشور و دانشگاه ها  از یک طرف و سنگ اندازی در راستای فراهم نمودن زمینه های رشد طبیعی این رشته از طرف دیگر، مانع از بالندگی این مکتب طبی می گردد.


در چند روز اخیر و به دنبال انحلال معاونت طب سنتی، وزیر دانشمند بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بازدیدی از مراکز قانونی ارائه دهندگان خدمات طب سنتی انجام داده و در این دیدار، پس از شنیدن مشکلات اجرایی کار، قول های مساعدی در جهت رفع موانع گسترش خدمات طب سنتی در کشور داده اند. موافقت قطعی با دانشکده و گروه های طب سنتی کشور، ایجاد مراکز استاندارد ارائه فرآورده های دارویی گیاهی،  تعرفه گذاری مناسب خدمات درمانی طب سنتی و تحت پوشش بیمه قرار گرفتن آنها، گنجاندن ۲ واحد درسی در واحدهای الزامی دانشجویان رشته های علوم پزشکی کشور و تسهیل ورود منتخبین دانش آموخته پزشکی به این رشته و نیز آموزش آموزه های حفظ سلامت و تندرستی به  بهورزان مشغول به کار در شبکه های بهداشت از درخواست هایی بود که وزیر محترم، قول مساعد پیگیری در اسرع وقت را دادند.


انجمن علمی طب سنتی، به عنوان نماینده قشر دانشگاهی اعم از اساتید دانشگاه، فارغ التحصیلان و دانشجویان دکتری تخصصی رشته PhD طب سنتی ایران و همچنین به عنوان تنها مرجع قانونی پیگیری مطالبات و حقوق مردم و درمانگران طب سنتی، ضمن اعتماد به وزیر محترم و تشکر از رویکرد اصولی ایشان، مجدانه میزان تحقق این موارد را مورد پایش و پیگیرى قرار داده و منتظر «اقدام و عمل» در این سیاست مهم ملی مبتنی بر اقتصاد مقاومتی هستیم.ط


همچنین از هر گونه اقدامی که در راستای گسترش علمی و پژوهش محور طب سنتی ایران باشد، پشتیبانی نموده و حمایت کامل خود را از برخوردهای قانونی این وزارتخانه، با انواع ادعاهای نامعقول، غیرعلمی و نوظهور در زمینه طب سنتی ایرانی و اسلامی و نیز انواع مدرک فروشی های غیرقانونی توسط موسسات غیرمجاز اعلام می داریم.


http://www.mehrnews.com/news/3613196/%D9%85%D9%86%D8%AA%D8%B8%D8%B1-%D8%A7%D9%82%D8%AF%D8%A7%D9%85-%D9%88-%D8%B9%D9%85%D9%84-%D9%88%D8%B2%DB%8C%D8%B1-%D8%AF%D8%B1-%D8%AD%D9%88%D8%B2%D9%87-%D8%B7%D8%A8-%D8%B3%D9%86%D8%AA%DB%8C-%D9%87%D8%B3%D8%AA%DB%8C%D9%85