بنا به آموزه های مکتوب حکیمان بزرگ ایران و سرزمین های اسلامی، بسیاری از «بی خوابی های مرضی» به سبب غلبۀ خشکی بر مغز روی می دهند. این خشکی با سببهای مختلف،  و به اقسام  گوناگونی بر مغز چیرگی می یابد که از بیان جزئیات آن در اینجا پرهیز می کنم. افرادی که دچار خشکی در مغز شوند علاوه بر تاخیر در شروع خواب، خواب کوتاه و منقطع دارند، و ممکن است دچار دقت وسواس گونه و سختگیری های ذهنی نیز باشند. مخاط بینی این افراد نیز می تواند خشک و شکننده باشد... 


راهی ساده برای تعدیل خشکی مغز و بهبود خواب، استفاده از روغنهایی است که رطوبت لازم را به مغز برمی گردانند. روغن کاهو از جملۀ بهترین این روغنهاست که اکنون در داروخانه های رسمی کشور نیز به فروش می رسد. روغن کاهو علاوه بر رطوبت بخشی بطور خاص دارای اثر آرامبخش و خواب آوری نیز می باشد که بخاطر ماده تلخ آلکالوئیدی آن موسوم به لاکتوسین است. 


کافی است که این نقاط سر با روغن کاهو چرب شده و روغن به آرامی به مدت 2 تا 3 دقیقه بر روی آنها مالیده شود:

الف. پشت هر دو گوش (2 نقطه)

ب. هر دو شقیقه (2 نقطه)

ج. ملاج جلویی (فونتانل قدامی)

د. ملاج پشتی (فونتانل خلفی)


غیر از این 6 نقطه، می توان در ابتدای هر سوراخ بینی نیز یک قطره روغن کاهو چکاند و با فشردن و مالیدن پره های غضروفی بینی همراه با انجام دم سریع از راه بینی، آن را به قسمتهای بالاتر مخاط بینی رساند.

شایسته است که چربی روغن کاهو از روی انگشتان دست پاک نشود و به کف دستها و کف پاها مالیده شود.


همچنین خوردن کاهو به ویژه قسمتهای شیره دار ساق کاهو و تنۀ رنده شدۀ آن نیز برای کمک به درمان بی خوابی مناسب است. نوشیدن عرق کاهو نیز توصیه می شود گرچه محصول کمیابی است.


گفتنی است که اگر بی خوابی ناشی از خشکی مغز باشد، مصرف خوراکی هایی مانند سرکه و آبغوره، زنجبیل و فلفل، سس های تند، پنیرهای شور، عدس، سیر و پیاز تند، غذاهای خشک و فست فودها مناسب نیست.


بدیهی است درمان کامل و جامع، همواره نیازمند بررسی های فراگیر توسط طبیب متخصص طب سنتی است. آموزش بهداشت خواب و تدابیر روانشناختی نیز اغلب ضروری است.

دکتر مجید انوشیروانی - متخصص طب سنتی ایران

https://telegram.me/Hikmatbasedmedicine


کانال تلگرام جامعه دانشگاهی پزشکی ایرانی:     https://telegram.me/persianmedicine