مصرف کلسیم برای جلوگیری از پوکی استخوان به‌صلاح نیست؟

⬅️سپید: مصرف کلسیم و ویتامین D می‌تواند به پیشگیری از شکستگی استخوان‌ها در زنان مسن کمک کند، اما این فایده به‌ علت افزایش خطر بروز حمله قلبی و سکته مغزی، تحت‌الشعاع قرار می‌گیرد.

⬅️محققان نروژی به‌واسطه بالاترین نرخ گزارش شکستگی لگن این کشور در جهان، دلیل خوبی برای بررسی فواید و مضرات مکمل‌های کلسیم دارند. چالش اصلی این است که میزان بیش‌ازاندازه کم کلسیم و ویتامین D، منجر به افزایش خطر پوکی استخوان و شکستگی استخوان‌ها می‌شود و نشان داده شده مصرف مکمل‌ها به جلوگیری از آن‌ها کمک می‌کند.

⬅️اما برخی مطالعات آشکار کرده‌اند مصرف مکمل کلسیم نیز می‌تواند احتمال حمله قلبی و سکته مغزی را افزایش دهد.

 ⬅️محققان به این نتیجه رسیده‌اند که تاثیر نسبی کلسیم و ویتامین D بر احتمال شکستگی‌ها آن‌قدر کافی نیست که مهم‌تر از افزایش بالقوه خطر بیماری قلبی - عروقی، مخصوصاً در زنانی که در معرض خطر کم شکستگی استخوان قرار دارند، باشد.

⬅️پژوهشگران نروژی با استفاده از یک مدل تحلیلی پیشرفته به بررسی تاثیر کلی مصرف مکمل ترکیبی کلسیم و ویتامین D در مقایسه با عدم مصرف مکمل‌ها بر سلامت، بر اساس گروهی از زنان سالم با سن ۶۵ سال و شاخص توده بدنی ۲۴ پرداختند.

⬅️ به گفته محققان این مطالعه، بررسی‌ها نشان می‌دهد اگر ۱۰۰ هزار زن ۶۵ ساله روزانه ۱۰۰۰ میلی‌گرم کلسیم مصرف کنند، از وقوع ۵۸۹۰ شکستگی لگن و ۳۸۲۰ مورد شکستگی دیگر پیشگیری می‌شود. از سوی دیگر، ۵۹۱۷ حمله قلبی و ۴۳۷۳ مورد سکته مغزی هم می‌تواند روی دهد.

⬅️نتایج بیانگر آن بود که تعداد سال‌های زندگی با کیفیت بالایی که مصرف کلسیم کاهش می‌دهد، بیش از تعداد سال‌هایی است که با جلوگیری از شکستگی‌ها نجات می‌دهد.

⬅️متخصصان می‌گویند به نظر می‌رسد برای احتیاط بیشتر، باید به دنبال درمان جایگزین دیگری برای پیشگیری از شکستگی استخوان در زنان مسن باشیم.

🔰کانال جامعه دانشگاهی طب سنتی ایران🔰
https://telegram.me/joinchat/BFLrdDwx7ES3SZKEMW7V8w