حجامت... عامل هپاتیت C ؟!
‼️‼️‼️
آقای دکتر رضا ملک زاده، معاون تحقیقات وفناوری وزارت بهداشت، روز جمعه در جمع خبرنگاران گفته است:
حجامت و خالکوبی بدون رعایت بهداشت یکی از عوامل ابتلا به هپاتیت C است، بنابراین افراد از کارهایی که ریسک ابتلا به این هپاتیت را افزایش می دهد اجتناب کنند.
البته خبرگزاری ایرنا عبارت "بدون رعایت بهداشت" را حذف کرده و تیتر زده است که "حجامت وخالکوبی دو عامل مهم ابتلا به هپاتیت C در کشور است (!)"

صرف نظر از بی دقتی با غرض ورزی رسانه ای که خواسته یا ناخواسته، حجامت و خالکوبی را در یک ردیف قرار داده است، سوالی که معاونت محترم تحقیقات وزارت بهداشت باید به آن پاسخ بدهند این است که اولا بر اساس کدام آمار و شواهد علمی (Evidence) حجامت را عامل مهم ابتلا به هپاتیت c در کشور معرفی کرده اند؟ و معاونت "تحقیقات" وزارت بهداشت، در بیان این موضوع، به کدام پژوهش جامع، ساختارمند و معتبری استناد کرده است که ما از آن بی خبریم؟
ثانیا در صورتی که ایشان "عدم رعایت شرایط بهداشتی" را مقصر اصلی می دانند، چرا آن را منحصر در حجامت کرده اند درحالی که می دانیم همه روش های تشخیصی-درمانی که با خون سروکار دارند (از تزریقات و خونگیری معمولی گرفته تا اعمال جراحی) در صورت "عدم رعایت بهداشت" با ریسک ابتلا به هپاتیت c مواجه هستند.
ثالثا بهتر بود معاون محترم تحقیقات وزارت بهداشت، این کلام را خطاب به دیگر معاونین وزارت خانه مذکور به خصوص معاونت درمان می فرمودند، چراکه مسئولیت نظارت و ممانعت از حجامت های غیرعلمی و مراکز غیرقانونی و غیربهداشتی حجامت که با سلامت و جان مردم سروکار دارند در درجه اول متوجه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است که تاکنون اقدام برنامه ریزی شده و مسئولانه ای در این زمینه از معاونت درمان دانشگاه های علوم پزشکی، شاهد نبوده ایم.

🔰کانال جامعه دانشگاهی پزشکی ایرانی🔰
https://telegram.me/joinchat/BFLrdDwx7ES3SZKEMW7V8w