در مکتب پزشکی ایرانی، برای حفظ سلامتی و معالجه بیماری ها، علاوه بر نگاه کلی و جامع (holistic) به تمام بدن، به برخی اعضا توجه ویژه می شود. از این میان، قلب به عنوان یکی از مهم ترین اعضای بدن همیشه باید مورد توجه قرار بگیرد. مولفه ی مهمی که در حفظ سلامتی قلب باید مورد توجه جدی قرار بگیرد، تغییر و تحولات روحی-روانی (که در پزشکی ایرانی تحت عنوان اعراض نفسانی شناخته می شوند) هستند. اعراض نفسانی اگر به صورت شدید و ناگهانی یا مزمن اتفاق بیفتند میتوانند با آسیب به قلب زمینه را برای ایجاد بیماری یا تاخیر بهبودی در سایر اعضا و ارگان ها فراهم کنند .
غم و غصه، عصبانیت شدید، استرس ها و درگیری های ذهنی و ترسیدن ناگهانی همه می توانند قلب را مستعد عدم تعادل مزاجی خود کرده در درازمدت کارکرد آن را با مشکل مواجه سازند.
برای تقویت عملکرد قلبی علاوه بر مدیریت اعراض نفسانی، دستورات تغذیه ای فراوانی وجود دارد.
از میان میوه ها سیب، به و گلابی سه میوه ای هستند که می توانید برای این منظور مصرف آنها را دربرنامه غذایی خود بگنجانید.
یکی دیگر از راه های تقویت قلب که امروزه کمتر مورد توجه و استفاده قرار می گیرد بوییدن و لذت بردن از روایح(بوهای) خوش می باشد مثل بوییدن سیب یا ترنج خوشبو


(دکتر رحیم فیروزی - متخصص قلب و عروق [فلوشیپ انترونشنال کاردیولوژِی] از دانشگاه علوم پزشکی تهران - رزیدنت طب سنتی ایران دانشگاه علوم پزشکی قم)