کمتر بزرگسالی است که درد گردن را تجربه نکرده باشد و کم نیستند کسانی که از  درد مزمن گردن رنج می برند. طبیعتا اگر کسی به دنبال رفع این مشکل است باید تقویت عضلات گردن و پرهیز از بدخوری و فشار به گردن را در دستور کار خود قرار دهد.

🔷اگر از درد گردن رنج می برید باید بدانید که بدخوری (اعم از پرخوری، خوردن بدون اشتها، خوردن چند نوع غذا در یک وعده، سریع خوردن و خوب نجویدن غذا و هر عادت غذایی غلط) می تواند اسپاسم و درد عضلات گردن را افزایش دهد، لذا سعی کنید روزهایی که کارتان با گردن افزایش یافت و گریزی از خم کردن گردن نداشتید، از بدخوری و گرسنگی طولانی بپرهیزید.
🔷 وقتی سر خود را خم می کنید فشار وارد بر گردن به صورت تصاعدی افزایش می یابد تا جایی که وقتی زاویه سر از حالت عمود به 60 درجه می رسد فشار وارد به گردن 7 برابر می شود چنانکه گویی وزنه ای 27 کیلویی از آن آویخته اند. لذا سعی کنید تا می توانید گردن خود را در حالت عمودی نگه دارید؛ مثلا به جای خم شدن روی گوشی سرتان را به جایی تکیه بدهید و موبایل را تا موازات چشم خود بالا بیاورید.
🔷یک ورزش ساده برای تقویت عضلات گردن: در حالت ایستاده یا نشسته، شانه راست خود را شل کنید تا پایین بیفتد، بعد سر خود را به آرامی به سمت چپ خم کنید و دست چپتان را روی سرتان قرار دهید و 15-30 ثانیه نگه دارید. سر را صاف کنید و همین کار را برای سمت مقابل انجام دهید. این کار را 2-4 بار برای هر طرف تکرار کنید.


📝دکتر محمدعلی زارعیان - رزیدنت طب سنتی ایران دانشگاه علوم پزشکی تهران📝

مطالب بیشتر در: https://telegram.me/persianmedicine