👈 از منظر مکتب پزشکی ایرانی "گهواره" یا "ارجوحه" علاوه بر نقشی که برای آرام سازی و خواب نوزادان دارد، می تواند دارای اثرات "درمانی" در برخی بیماری ها در سنین نوزادی و بزرگسالی و کهولت نیز باشد.
👈 در تدابیر نوزادان پس از تولد، استفاده از گهواره توصیه شده که این کار باید پس از شیر خوردن، به آرامی و نرمی صورت گیرد.
👈حکیمان طب ایرانی توصیه کرده اند که بهتر است جلوی گهواره مهره یا پارچه‏اى رنگارنگ آویزان کنند و این عمل در تقویت چشم و تکامل دید موثر دانسته اند.
👈خوب است در حین تاب دادن برای نوزاد ترانه بسرایند. 🎵
👈سر نوزاد باید بالاتر از سطح بدن قرار گیرد تا مانع برگشت مواد به بالا شود.
👈لازم به ذکر است که این حرکت در گهواره برای نوزاد نوعی "ورزش" محسوب می شود و سبب خارج کردن مواد زاید بدن و دفع بهتر مدفوع می شود. این ورزش نوزاد در گهواره و شنیدن نواهای خوش، سبب تقویت کودک و رشد بهتر او می گردد.
 ⛔️ البته همانگونه که ورزش سبب خستگی بدن می شود حرکت در گهواره هم باید از اعتدال برخوردار باشد تا سبب خستگی نوزاد نگردد.

و اما در کهنسالان:
👈 در مکتب پزشکی ایرانی استفاده از این وسیله به عنوان ورزش معتدل برای "پیران" و نیز بیمارانی که "دوره نقاهت" را می گذرانند نیز توصیه شده و نوعی "حرکت عام" محسوب می شود.
⁉️ حرکت عام به ورزشی گفته می شود که کل بدن را تحت تاثیر قرار داده و سبب شادابی و تقویت کل بدن می گردد.

👈 بنابراین تاب سواری در بیمارانی که دوره نقاهت را می گذرانند و یا افراد مسن که توانایی ورزش کردن ندارند می تواند جایگزین مناسبی برای ورزش باشد.
👈 همچنین در هوای آلوده که تحرک شدید منع شده و سکون مطلق نیز نباید داشت، توصیه به استفاده از تاب شده است.
 
👌 این ورزش اثرات آرامبخشی و خواب آوری، تحلیل گازهای به وجود آمده در دستگاه گوارش و تحلیل مواد زاید در بدن را دارد و در گذشته در درمان دسته ای از بیماری ها (که در پزشکی ایرانی امراض رطوبی خوانده می شوند) بکار می رفته است.
⛔️ هشدار: در استفاده از تاب احتیاطات لازم را بکار برید. ابتدا از ایمنی و سهولت استفاده از وسیله مطمئن شوید. اکثر تابهایی که در پارکها وجود دارد برای استفاده بزرگسالان طراحی نشده است.


📝دکتر محبوبه ابریشم کار - رزیدنت طب سنتی ایران دانشگاه علوم پزشکی یزد📝

مطالب بیشتر در:       https://telegram.me/persianmedicine