قلب از منظر پزشکی ایرانی، یکی از اعضای مهم و اصلی است. قدرت و نیروی بدن از قلب توسط رگها به اعضا مختلف می رسد. پس رعایت حال قلب در حفظ تندرستی و حتی درمان بیماریهای مختلف بسیار مهم است. به طوری که پزشک طب ایرانی در درمان اغلب بیماری ها، در کنار تجویز داروهای مختص آن بیماری، داروهای تقویت کننده فعالیت قلب را نیز تجویز می کند. یکی از بهترین راههای شناخت سلامتی قلب در پزشکی ایرانی، نبض شناسی است. خصوصا" مشخص کردن قوت نبض در این مورد می تواند راه گشا باشد(قوت نبض توسط مولفه های تعریف شده اندازه گیری می شود). امروزه نیز پزشکان با گرفتن فشارخون و ثبت فشارسیستول و دیاستول و همچنین مقایسه نبض دو دست، می توانند از جوانبی از فعالیت قلب شما با خبر شوند.
در ادامه ی نکاتی که شما را در حفظ تندرستی قلب یاری می دهد، یادآوری می کنیم:
❣ دوری از فکر و خیال زیاد، ترس از آینده، غم و استرس                                                                                                                      ❣همراهی و همنشینی با افراد خوش مشرب و  خوش سخن
❣خوشحالی معتدل

❣ استشمام بوی گلها و گیاهان و عطرهای خوش( البته با درنظرگرفتن شرایط مزاجی هر فرد )     
❣مصرف غذاهایی مثل گوشت گوسفند، کبک، بچه خروس، زرده تخم مرغ عسلی، عرق بیدمشک و گلاب 

 می تواند در حفظ سلامتی قلب، شما را یاری کند اما از طرفی مداومت بر خوردن غذاهایی مثل  گوشت گاو اثر سوء بر سلامت قلب شما دارد.


(دکتر رحیم فیروزی - متخصص قلب و عروق [فلوشیپ اینترونشنال کاردیولوژِی] از دانشگاه علوم پزشکی تهران - رزیدنت طب سنتی ایران دانشگاه علوم پزشکی قم)

مطالب بیشتر در:       https://telegram.me/persianmedicine