👈پیش از شروع باید به یک نکته مهم توجه کنید و آن اینکه زمستانی که ما می خواهیم از آن صحبت کنیم، زمستانی است که سردی و بارش های آسمانی در آن غالب باشد و زمستان در مناطقی که هوا سرد نمی شود یا بارش های آسمانی ناچیز است را شامل نمی شود. همچنین برای کسانی که در زمستان منزل و محل کار/تحصیل آنها آنقدر گرم است که می توانند با پوشش تابستانی اوقات را سپری کنند و در رفت و آمد ها نیز خیلی در معرض هوای سرد بیرون قرار نمی گیرند زمستان، حکم زمستان را ندارد!
پس توجه داشته باشید استفاده از وسایل گرمازا در زمستان نباید در حدی باشد که باعث تغییر دمای غالب اوقات، از سردی به گرمی شود و بقول معروف زمستان و تابستان برای فرد تفاوتی نکند.👉

با در نظر داشتن این توضیحات به نکات زیر توجه کنید👇
1-  مزاج فصل زمستان سرد و تر می باشد. بنابراین توصیه می شود در این فصل افراد بخصوص در مناطق مرتفع از آفتاب بهره بیشتری بگیرند. همچنین افرادی که مستعد سوءمزاج سرد و تر می باشند نظیر کهنسالان باید در این فصل احتیاطات بیشتری را از لحاظ تغذیه و دیگر اصول حفظ سلامت به کار گیرند.
2-  از منظر پزشکی ایرانی، در زمستان قوت دستگاه گوارش و هاضمه انسان افزایش پیدا می کند. بنابراین استفاده از غذاهای غلیظ مانند حلیم و کلّه‌پاچه در این فصل مناسب تر از سایر فصول است. گوشت گوسفند، گوشت گوساله یکساله، آش‌هایی با ادویۀ گرم و انواع سرخ‏کردنی‌ها، گوشت گنجشک، کبوتر، تیهو، بلدرچین و تخم‏مرغ عسلی از غذاهای دیگری است که خوردن آنها در زمستان توصیه می شود . همچنین استفاده از سیر، پیاز و گردو و سبزیجاتی مثل کلم و کرفس در غذا توصیه می شود. بدیهی است مقدار این غذاها در هر فرد به تناسب مزاج وی می‌باشد. از طرف دیگر فرد باید به تناسب از خوردن غذاهایی که مزاج سرد و تر دارند بخصوص در شب ها پرهیز کند و غذاهایی مانند آش دوغ و آش ماست، مصرف زیاد لبنیات و ... در این فصل توصیه نمی شوند. بهتر است نوشیدنی‌ها و غذاها با دمای گرم مصرف شود.
3-  ورزش، که یکی از شاه کلیدهای سلامتی در تمامی فصول است، در فصل زمستان بیشتر از سایر فصول توصیه می شود. افرادی که در زمستان در حد مطلوب به ورزش بپردازند، در فصل بهار از مشکلات کمتری برخوردارند. بهترین زمان ورزش کردن در زمستان، وسط روز می باشد که هوا کمی به اعتدال نزدیک شده است و بهتر است ورزش‌هایی انجام گردد تا بدن را به تعریق وادارد و از پیدایش و انباشت مواد زائد در بدن جلوگیری شود.
4-  استفاده از پوشش مناسب در طول فصل زمستان باید مورد توجه قرار بگیرد. استفاده از لباس های با مزاج گرم و خشک نظیر لباس های پشمی و ابریشمی و همچنین استفاده از کلاه و پوشش سر در این فصل توصیه می شود.
5-  در این فصل، پس از حمام، نباید به‌طور ناگهانی در معرض هوای خارج قرار گرفت. حتما بعد از استحمام سر خود را برای مدتی بپوشانید.
6-  خوابیدن در روز، بویژه در زمستان، باعث ایجاد بیماری‌های رطوبی و نزله می‌گردد(سینوزیت ها زیرمجموعه بیماری نزله قرار می گیرند).  از بین رفتن طراوت و شادابی چهره، سستی بدن، احساس کسالت و اختلال اشتها از دیگر عوارض خواب روز هستند.
7-  بهتر است از حجامت و فصد در فصل زمستان پرهیز شود و فرد تا حد امکان از خوردن داروهای مسهل دوری کند. چنانچه فرد در طول زمستان به بیماری سختی مبتلا نشود، می تواند با مشورت پزشک متخصص، در اواخر زمستان (ابتدای بهار طبیعت) اقدام به پاکسازی بدن از طریق یکی از روش های توصیه شده نماید.


📝دکتر علیرضا درخشان - رزیدنت طب سنتی ایران دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی📝

مطالب بیشتر در:       https://telegram.me/persianmedicine